Auton perusteellinen pesu ja maalipinnan hoito, osa 1: esipesu

Autonpesurutiineja on olemassa varmaankin yhtä paljon kuin on pesijöitä ja myös mieltymykset poikkeavat tekijästä riippuen. Toiselle riittää nopea pesaisu silloin tällöin, kun taas osalle auton puhtaana pitäminen on iso osa autoharrastusta ja hieman oman harrasteauton tyypistä riippuen maalipinnan kiillon ylläpitäminen on kaikki kaikessa.

Kokosimme tähän artikkelisarjaan tietoa, joka kannattaa pitää mielessä autoa pestessään ja hoitaessaan. Artikkeleihin on pyritty keräämään olennaista tietoa, jotta autonhoito olisi mahdollisimman helppoa, palkitsevaa ja auton maalipinnan kannalta hellävaraista.

Ensimmäisessä osassa käsitellään esipesun merkitystä. Osa 2 opastaa auton varsinaiseen pesuun ja mm. kahden ämpärin tekniikan käyttöön. Osassa 3 perehdytään raudan- ja pienpoistoon auton kyljistä ja osa 4 kertoo myllyttämisestä, joka on ammattilaisten käyttämä menetelmä auton maalipinnan kirkastamiseen. Jos aiot pinnoittaa tai vahata autosi pesun ja puhdistuksen jälkeen, lue myös osa 5, jossa kerrotaan maalipinnan valmistamisesta jatkokäsittelyä varten. Näitä vinkkejä noudattamalla on lopputulos varmasti kiiltävä maalipinta. Ja mikäs sen parempaa kuin viimeisen päälle siisti peli!

 

Miksi esipesu on autonpesun tärkein työvaihe?

Auton esipesu on ehdottomasti autonpesun tärkein työvaihe, jotta auton maalipinta säästyisi mahdollisimman paljon ikäviltä pesunaarmuilta. Olennaista esipesussa on saada maalipinnalta kaikki pienet likapartikkelit pois ennen kuin auton maalipintaan kosketaan mekaanisesti millään pesuvälineellä.

Mikäli auto on todella likainen, aloitetaan esipesu levittämällä esipesuainetta kuivalle maalipinnalle. Idea kuivalle pinnalle levittämisessä on siinä, että pesuaine ei näin käytettynä laimene. Jos auto huuhdellaan ensin vedellä ja esipesuaine levitetään märälle pinnalle, laimenee pesuaine ainakin jonkin verran. Esipesuaineen annetaan vaikuttaa muutaman hetken (muista lukea käyttöohjeet!), mutta sen ei saa antaa kuivua auton pintaan.  Kun aine on saanut vaikuttaa riittävästi, huuhdellaan auto huolellisesti juoksevalla vedellä.

Paras pesutulos saadaan käyttämällä pesuainevaahdotinta esipesuaineen levitykseen ja painepesuria huuhteluun. Vaahtoutuvalla pesuaineella ja vaahdottimella syntyvä vaahto antaa huomattavasti lisää vaikutusaikaa esipesuaineelle.

Esipesun lopputulokseen vaikuttaa myös painepesurin suuttimen etäisyys autosta. Liian kaukaa suihkuttamalla ei saada tarvittavaa huuhtelutehoa. Omalle painepesurille sopivaa pesuetäisyyttä voi kokeilla tuomalla kättään varovasti kohti painepesurin suutinta. Pesuetäisyys on oikea, kun vesisuihku alkaa tuntua kädessä epämiellyttävältä.

KORREK-esipesutuotteet:

KORREK Pro Foam Pre-Wash vaahtoutuva esipesuaine

KORREK Pro Foam Pre-Wash vaahtoutuva esipesuaine irrottaa tehokkaasti mm. maantiesuolaa, rasvaa, pikeä, öljyjä ym. vaikeaa likaa. Tuote on suunniteltu käytettäväksi vaahdottimen kanssa. Soveltuu käytettäväksi myös ilman vaahdotinta normaalin esipesuaineen tapaan pumppupullosta. Biohajoava, ei sisällä silikonia eikä vahaa.

 

Korrek Pro TFC PP clean, ammattilaisten esipesuaine.
Korrek Pro Ceramic PP Clean, ammattilaistenkin käyttämä esipesuaine

KORREK -valikoimasta KORREK Pro Ceramic TFC™ PP Clean on ammattilaisten suosima esipesuaine.  PP Clean myydään 5 L kanistereissa, joista laimennetaan sopiva esipesuliuos. Suositeltu laimennus kevyeen kesälikaan on 3-5%, sitkeämpään talvilikaan maksimissaan 10%.

 

KORREK Eko Tehopesu 1L
KORREK Eko Tehopesu

KORREK Eko Tehopesu sopii esipesuaineeksi myös auton pesemiseen pihalla. KORREK Originals Tehopesu on suihkutettava bioliuotin, jota voi myös ruiskuttaa auton pinnoille juuri ennen pesuautomaattiin ajamista. Bioliuotin on ympäristön kannalta parempi valinta kuin perinteiset, hiilivetyjä sisältävät liuottimet. Hiilivetyliuottimen käyttö edellyttää saostuskaivoa pesupaikalla.

 

 

 

 

Lue seuraavaksi Auton pesu, osa 2/5: Auton pesu kahden ämpärin tekniikalla