osa 2/5: Auton pesu kahden ämpärin tekniikalla

Kun peset autoa käsin, ota käyttöösi tämä yksinkertainen, ammattilaistenkin käyttämä kikka: kahden ämpärin tekniikka. Tässä tekniikassa yhteen ämpäriin sekoitetaan varsinainen pesuvesi ja toisessa ämpärissä on puhdasta vettä. Idea on kaikessa yksinkertaisuudessaan, että pesuvälinettä huuhdellaan puhtaassa vedessä aina ennen kuin se kastellaan pesuveteen. Näin pesuvesi pysyy mahdollisimman puhtaana. Tekniikkaan kuuluu myös se, että auto pestään pieni alue eli paneeli kerrallaan ja jokaisen tällaisen alueen kinnastelun välissä pesukinnas käy ensin huuhteluvedessä, jonka jälkeen vasta varsinaisessa pesuvedessä. Tavoitteena on siis vähentää likapartikkeleiden päätymistä auton maalipinnan ja pesuvälineen väliin, joka luonnollisesti aiheuttaa pientä pesunaarmua lakkapintaan.

Markkinoilla on runsaasti erilaisia autonpesuaineita eli autoshampoita. Jos peset auton omalla pihalla, huolehdi siitä, että pesuvesi imeytyy maaperään ja käytä ainoastaan pesuaineita, jotka eivät sisällä perinteisiä hiilivetypohjaisia liuotinaineita. Suurin osa Suomessa myytävistä autonpesuaineista on biohajoavia, jolloin niitä voi käyttää pihapesuissa. Joskus on kuitenkin tarpeen käyttää perinteisiä hiilivetyliuottimia ja tällöin auton pesu tulee suorittaa paikassa, jossa on öljynerotuskaivo. Tällaisia erityisesti autonpesua varten suunniteltuja pesupaikkoja on huoltoasemien yhteydessä.

Pihapesuun soveltuvat KORREK -pesuaineet:

KORREK Originals -pesuaineista biohajoavia ovat KORREK Autopesu, KORREK Kestovahapesu ja KORREK Eko Autopesu. KORREK Pro -tuotelinjan pesuaineista KORREK Pro TFC Reload ja KORREK Pro Foam Shampoo ovat biohajoavia. Myös raudanpoistoon ja vanteiden pesuun tarkoitettu KORREK Pro Irox ja KORREK Vannepesu ovat pihapesuun soveltuvia erikoispesuaineita.

Miksi esipesu on autonpesun tärkein työvaihe?

Auton esipesu on ehdottomasti autonpesun tärkein työvaihe, jossa auton maalipintaan ei vielä kosketa pesuvälineellä. Olennaista esipesussa on saada maalipinnalta kaikki pienet likapartikkelit pois ennen mekaanista pesua, jotta auton maalipinta säästyisi mahdollisimman paljon ikäviltä pesunaarmuilta. Mikäli auto on todella likainen, aloitetaan esipesu ruiskuttamalla kuivalle maalipinnalle esipesuainetta. Esipesuaineen annetaan vaikuttaa muutaman hetken (muista lukea käyttöohjeet!), jonka jälkeen auto huuhdellaan juoksevalla vedellä huolellisesti.

Mitä on kinnastus?

Vasta huolellisen esipesun jälkeen päästään autolle tekemään mekaaninen käsinpesu. Kun pesuvälineenä on kinnas, puhutaan tästä pesuvaiheesta termillä kinnastus tai kinnastelu. Mikrokuituinen tai lampaankarvainen pesukinnas on suositeltavin pesuväline auton käsinpesuun, koska se on hellävaraisempi auton maalipinnalle kuin esim. perinteinen pesusieni tai -harja.

Perinteiset pesusienet ovat materiaalia, jossa likapartikkelit jäävät pesuvälineen ja auton maalipinnan väliin ja näin ollen muodostuu myös enemmän pesunaarmuja. Pesukinnas kätkee lian paremmin sisäänsä ja kuormittaa siis auton lakkapintaa vähemmän. Mikrokuituisten pesuvälineiden ehdoton etu on myös se, että ne voi heittää pesukoneeseen. Pesu pesukoneessa on suositeltavaa, jotta pesuvälineet tulevat todella puhtaiksi.

 

Pese auto ylhäältä alas

Auton peseminen aloitetaan aina ylhäältä alas eli puhtaammilta pinnoilta kohti likaisempia. Muista myös kahden ämpärin tekniikkaa käyttäessäsi vaihtaa vesi molemmissa ämpäreissä tarvittaessa, erityisesti jos auto on todella likainen. Vanteiden pesu kannattaa tehdä viimeiseksi ja mieluiten ihan omalla pesuvälineellään. Vanteiden puhdistamiseen kannattaa valita hapoton tuote, koska jotkut vannemateriaalit ovat herkkiä hapoille.

Erityisesti vanteiden pesuun suunnitellut KORREK -tuotteet:

KORREK Vannepesu on hapoton tuote. Pesuaine muuttuu punaiseksi reagoidessaan rautahiukkasiin, joita irtoaa esimerkiksi auton jarruista. Samalla pesuaine irrottaa rautahiukkasia, jolloin mekaanisen hankaamisen tarve vähenee. KORREK Pro Irox on tehokas hapoton eli pH-neutraali raudanpoistaja. Myös autonhoidon ammattilaiset käyttävät Iroxia raudan poistamiseen vanteista ja myös kaikilta muilta auton pinnoilta.

Lue seuraavaksi Auton perusteellinen pesu, osa 3: Raudanpoisto, pienpoisto ja savestus