Miksei keraaminen pinnoite ole uuden auton lisävaruste?

Kesän aikana olet jo varmasti kuullut auton keraamisesta ohutkalvopinnoittamisesta, joka on helppo tehdä noin 15 minuutissa itse auton pinnalle. Sillä saa aikaiseksi puoli vuotta kestävän vettä ja likaa hylkivän kerroksen auton maali-, metalli-, muovi- ja kumipinnoille. Mutta miten autonhoidon ammattilaiset tekevät erittäin hydrofobisen, kiiltävän ja lasimaisen pinnan, joka kestää jopa viisi vuotta tai noin sadantuhannen ajokilometrin verran?

Pääsin tutustumaan toimenpiteeseen noin viikko sitten eräässä Korrek Pro Ceramic TFC-valtuutetussa autohoitolassa. Prosessi on mielenkiintoinen ja pikkutarkka. Aikaa palaa kaiken kaikkiaan vuorokauden verran ja vaiheita sekä huomioon otettavia asioita on monia. Kaikkien onneksi käsittelyn tekee aina ammattilainen ja asiakas vain jättää auton asiantuntevaan autohoitolaan.

Ammattilaispinnoitteella jopa viiden vuoden kesto

Viime viikolla pakettiautoon tekemämme keraaminen pinnoite oli Korrek Pro Ceramic TFC-tuotesarjan pitkäkestoisin eli jopa viisi vuotta kestävä CURE. Sen lisäksi tuotesarjaan kuuluu noin kolme vuotta kestävä PRO QUARTZ ja vuoden kestävä NANOSEAL 4K. Kaikissa idea on sama, eli auton pintaan luodaan hydrofobinen ja lasimainen pinta, joka suojaa auton pintoja lialta, UV-säteilyltä ja hylkii vettä sekä antaa syvän kiillon. Näin ollen perinteisten pesujen tarve vähenee ja auton maalipinta saa suojan.

Kestävin ja paksuin lasimainen kerros tulee kuitenkin CURE:sta. Sen arvo on asennuksen kestosta ja haastavuudesta sekä saavutettavan lopputuloksen pitkäaikaisuudesta johtuen luonnollisesti suurin. Yleisesti noin 600-700 euron luokkaa, riippuen auton olemassa olevan maalipinnan kunnosta ja sitä myötä esivalmisteluihin käytettävästä ajasta. Kolmen vuoden PRO QUARTZ keraaminen pinnoite on puolestaan noin 400 euron paikkeilla ja vuoden kestävä NANOSEAL 4K kahdensadan euron luokkaa.

Ammattilainen pinnoittaa auton pikkutarkasti

Seurasin mielenkiinnolla sitä pikkutarkkuutta, jolla autoa hoidettiin. Aivan ensimmäiseksi auto pestiin vahvan liuotinpesuaineen ja liinan avulla tarkasti, sillä pinnoiteaine ei saa olla kosketuksessa veden kanssa ja vesipesun yhteydessä vettä aina valuu joistakin väleistä kuivauksen jälkeenkin. Seuraavaksi tehtiin varsin perusteellinen myllytys, joka saattaa auton maalipinnan kunnosta riippuen kestää koko päivän. Ideana on, että keraaminen pinnoite päästään tekemään alkuperäiselle lakkapinnalle, jolloin naarmutkin on saatu maalipinnasta pois.

Huolellisen pohjatyön jälkeen pinnoiteaine levitetään pikkutarkasti kahteen kertaan. Asennuskertojen välissä aine pyyhitään pois ja sen annetaan kovettua, jonka jälkeen asennetaan uusi kerros pinnoitetta. Käsittelyn jälkeen auto jää pesulaan vähintäänkin yön yli, jonka aikana keraaminen pinnoiteaine kovettuu lopullisesti. Tiesittekö muuten, että kaikki Korrek Pro Ceramic TFC-pinnoitteet ovat suomalaisen kemistin kehittämiä ja ne valmistetaan Heinävedellä!

Lopputuloksena vettä ja likaa hylkivä pinta

Lopputuloksena on erittäin vahva ja hydrofobinen eli vettä ja likaa hylkivä suojapinta, joka kiiltää peilimäisesti. Niinpä vähintään joka kolmas autopesu jää tarpeettomaksi ja auto on aina edustava sekä kiiltävämpi kuin liikkeestä uutena tulleena. Lika ei pinty maalipintaan kiinni, vaan irtoaa helposti. Keraaminen pinnoite suojaa maalipintaa myös kiveniskuilta ja talvella teille levitettävältä suolalta.

Pohdin tässä, että olisi mahtavaa, jos tällaisen käsittelyn voisi valita jo lisävarustelistalta uutta autoa ostaessaan: silloin asennus tapahtuisi helposti heti auton tultua maahan ja ennen luovutusta. Myös vaihtoauton kohdalla kokisin ainakin itse saavani lisäarvoa, kun auton maalipinta olisi kuin uusi ottaessani auton omaan omistukseeni. Se toisi huolettomuutta auton puhtauden ylläpitoon ja maalipinnan kulumisen estämiseen, puhumattakaan ulkonäöllisestä plussasta eli syvästä kiillosta.

x Emma