Mikä ihmeen kestopinnoite?

… ja meneekö siinä koko päivä?

Täytyy myöntää, etten ole ollut mikään auton suurpuunaaja. Olen varmasti sellainen keskiverto suomalainen, joka katselee säätiedotuksia muutaman päivän eteenpäin, että sataako vaiko paistaako. Kannattaako, tai siis suoraan sanottuna raaskiiko, mennä autopesulle vai ei.

Tällaiselle pedantille luonteelle on nimittäin karmivaa katseltavaa, kun auto on juuri pesty ja viimeisen päälle kuivattu, mutta hetkeä myöhemmin se on taas likainen. Veitsi kääntyy haavassa jokaisen likapisaran kohdalla. Ajomatkojen jälkeen kuljen aina liinan kanssa pyyhkien valumia tai tuulilasin reunaa, johon pyyhkijät jättävät likavanan, kunnes peli on totaalisesti menetetty kurakelin yllättäessä. Yritän siis kontrollifriikin tavoin ylläpitää puhtautta eli autolle omistamaani vaivaa ja aikaa.

Mutta toisin kuten pedanttiudestani voisi kuvitella, olen kutenkin juuri sellainen keskivertopesijä, joka vie autonsa aina harjapesuun, ehkä vähän sykkii samalla auton sisällä itsekin pyyhkien pölyt ja liat kaikkialta mihin käsi riittää kuskin paikalta. En kuitenkaan osaa nähdä itseäni jossain pesupaikassa letkun, sienen ja liinan varressa yli puolta päivää iskemässä pintaan monivaiheista vahaa. Vaikka vaadin aina priimaa jälkeä, kuulutan yksinkertaisuuden ja helppouden perään. Mitä sitä suotta kiertelemään, olen laiska.

Opin taannoin kuitenkin jotain uutta autonhoitoon liittyen, nimittäin sen, ettei kiiltävän, likaa hylkivän ja suojaavan kestopinnan tekemiseen mene kuin vartti. Ajattelin, että kyseinen aika on varmasti kellotettu jossain autonpuunauksen SM-kisoissa Keuruulla yli kaksi metrisen, pitkäraajaisen jantterin toimesta, joka on vuodattanut verta ja hikeä lapsuudesta saakka unelmaansa, autonpuunauksen SM-kultaa varten. Lisäksi puunattava auto on luultavasti ollut Ford Ka tai vastaava.

Sainpa suun soiton jälkeen itse kutsun testaamaan, miten homma toimii ja ensimmäinen kysymykseni oli, että ”ai eikö tämä olekaan vaha?”. Sain selvityksen, että kyseessä on Korrek Pro TFC ohutkalvopinnoite, eli tökötti, joka muodostaa auton pinnalle erittäin kiiltävän, vettä ja likaa hylkivän suojakerroksen, joka kestää noin puoli vuotta ja suojaa myös UV-säteilyltä. Mutta miten prosessi voi olla niin nopea?

Verraten vahaukseen yksi nopeuttava tekijä oli se, ettei autoa tarvinnut perus pesemisen jälkeen kuivata, vaan kestopinnoite levitettiin kevyesti pakkauksessa olevan sienen avulla märän auton pinnalle. Koko auton pystyi tekemään yhdellä kertaa ja levitys oli muutenkin todella nopeaa, koska ei tarvinnut varoa muovi, metalli, kromi tai alumiiniosia, vaan pinnoite suojaa nekin. Suojasin siis myös vanteet. Ikkunoihin tuote ei toimi samalla tavalla, mutta ei niitä tarvitse erikseen varoakaan.

Itselläni tämän pinnoitteen levittämiseen koko auton pinnalle meni noin 5 minuuttia. Sen jälkeen se kiinnitettiin kylmällä vedellä. Itse käytin puutarhaletkua ja loin pienen paineen peittäen osan letkun suusta peukalolla.  Suihkutukseen aikaa kului pari minuuttia ja siisteintä oli nähdä, kuinka vesi helmeili auton pinnassa. Sitä jaksoi hehkuttaa myös opastajani, autonpuunauksen määstöcheffi Tomi Laitila.

Suihkutuksen jälkeen auto kuivattiin mikrokuituliinan avulla ja valmista tuli. Kaiken kaikkiaan rauhallisesti tehtynä aikaa kului alle 15 minuuttia. Ja koska aikaa jäi yli, niin päätin vielä vähän hifistellä ja heittää auton pintaan sellaisen Korrek Pro TFC viimeistelyaineen tuomaan erittäin syvän kiillon. Lisäksi se korostaa myös kestopinnoitteen tuomaa suojaa.

Innostuin tuosta viimeistelyaineen tuomasta kiillosta auton pintaan sen verran paljon, että päätin kotona piruuttani kokeilla sopisiko sillä kiillottaa myös pöytähopeita ja muita kiiltäviä esineitä. Olin vähän skeptinen ja ajattelin että meneekö nyt mummon perintöhopeat piloille, mutta suureksi yllätykseksi viimeistelyaine puhdisti erittäinkin tummuneen hopean todella kiiltäväksi. Niinpä sille löytyi myös vakituinen paikka siivouskomerostani.

x Emma