Vanteille suojaa ja kiiltoa

Huhtikuu on ollut kummallinen keliolosuhteiltaan. Välillä olemme saaneet nauttia keväisistä ja lämpimistä päivistä, mutta seuraavan päivän aamuna silmät ovat pullistuneet ja leuka loksahtanut pois sijoiltaan siitä hämmennyksestä, että lumi onkin peittänyt maan.

Moni nastarenkailla talven kurvaillut on eteläisessä Suomessa vaihtanut jo kesärenkaat autonsa alle, mutta varsinkin kitkarenkaita näkyy liikenteessä vielä paljon. Jospa kuitenkin pikkuhiljaa säätkin alkaisivat meitä suosimaan ja toukokuussa ei tarvitsisi enää talvirenkailla pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta kurvailla.

Korrek Vannepesu ilmaisee jarrupölyn punaisella värillä.

Edellisessä blogitekstissäni kerroin olevani sellainen keskinkertainen autonpuunaaja. Eli pidän omaisuudestani huolta, mutta laiskuuteni huutaa yksinkertaisuuden ja helppouden perään tinkimättä laadusta ja lopputuloksesta. Ymmärrän kuitenkin sen, että kun kesärenkaat kaivetaan säilöstä, olisi vanteet hyvä suojata. Siinä ei kyllä kauaa nokka tuhissut.

Vanneharjan kärki taipuu näppärästi kulmien taakse.

Itselläni renkaat ja vanteet olivat rengasliikkeen toimesta pesty edellisen renkaanvaihdon yhteydessä, mutta vanteet olivat toki pölyiset. Olin menossa kiireisen aikataulun takia automatisoidulle pesulinjastolle, mutta päätin suihkuttaa vanteisiin geelimäistä Korrek vannepesuainetta saadakseni ne varmasti puhtaaksi.
Vinkkinä aiemman kokemuksen perusteella voin todeta, että jos vanteet olisivat olleet erittäin likaiset, olisi vannepesuharjalla peseminen helpottanut vaikeisiin paikkoihin pinttyneen lian irrottamista. Lisäksi pitää mainita, että jos vanteissa on jarrupölyä ajamisen jäljiltä, pesuaine muuttuu punaiseksi reagoidessaan jarrupölyn kanssa.

Tultuani pesusta päätin muutamaksi minuutiksi ruinata itsepesupaikan letkua lainaksi erään herrasmiehen pestessä autoaan, ja siinä samalla suojata puhtaat vanteet Korrek Pro TFC kestopinnoitteella. Vanteet olivat kuivuneet puhallinkuivauksen johdosta, joten suihkutin ne nopeasti märäksi. Sen jälkeen otin pinnoitepakkauksesta sienen ja levitin ainetta vanteisiin ruiskuttamalla sen ensin sieneen. Aikaa meni varmaan noin puoli minuuttia per vanne ja lopuksi kiinnitin ohutkalvopinnoiteaineen vanteisiin kylmällä vedellä pienellä paineella ruiskuttaen. Sen jälkeen kuivasin vanteet mikrokuituliinalla ja jatkoin matkaa.

Viidessä minuutissa olin tehnyt vanteilleni koko kesärenkaan sesongin kestävän ja erittäin kiiltävän ohutkalvopinnan, joka hylkii vettä ja likaa sekä suojaa UV-säteilyltä.

Jorma Uotisen sanoin: Ei huono!

x Emma