W Series -sarjan viimeiset karsinnat ja matkani kisakuskiksi

Nyt on tullut kuluneeksi muutama päivä siitä, kun kotiuduin Espanjan Aurinkorannikon Almeriasta takaisin Helsingin kantakaupungin tuntumaan paikkaan nimeltä koti.

W Series -sarjan viimeiset kilpakuljettajien karsinnat käytiin Almerian keskustasta n. 45 minuutin bussimatkan päässä olevalla Circuito de Almeria radalla, jossa yleensä ajetaan vain ratamoottoripyörillä. Rata oli valittu testipaikaksi juuri sen takia, että ani harva rata-autoilija on ylipäätään käynyt siellä. Rataa ei löydy useimmista kilpa-autosimulaattoreista ja onboard materiaalia YouTubestakin löytyy vain ratamoottoripyörien osalta, jotka tunnetusti ajavat mutkat eri tavalla kuin autot, saatikka formulat.

Mutta sattuipa käymään niin, että minä olin siellä aiemmin ajanut. Toki siitä oli vierähtänyt aikaa jo 12 vuotta enkä muistanut radan 14 mutkasta kuin puolet. Lisäksi autona oli silloin DTM Audi, jossa toki on aerodynamiikkaa, mutta siitä huolimatta formulalla ajaminen tulisi olemaan erilaista. Joten mitään älytöntä hyötyä tästä aiemmasta kokemuksesta ei itselleni juuri ollut, mutta kilpakumppaneissa se aiheutti hermostuneisuutta jo heti alkumetreillä.

Formulan penkkien teosta aloitettiin

Viikon mittaisen rupeaman ensimmäisen päivän agendana oli penkkien teko ja turvavöiden sekä poljinten asennus. Formulan penkkihän tehdään niin, että kuljettaja hakee tyhjässä ohjaamossa optimaalisinta ajoasentoa käsien kulmien, näkyvyyden ja jarrutusvoiman takaamiseksi kuitenkin niin, ettei pää saa tulla halo-kaaren yläpuolelle ja hartiat eivät ratin käännössä kosketa niskatukea.

Kun ajoasennosta ollaan varmoja ja polkimet on saatu oikeaan paikkaan, tyhjään ohjaamoon eli cockpittiin laitetaan iso läpinäkyvä jätesäkki ja sinne kaadetaan polyuretaaniseosta. Kuljettaja istuu säkin päälle ja hakee takaisin haluamansa ajoasennon. Sen jälkeen jätesäkkiin kaadetaan lisää seosta ja se levitetään mm. kuljettaja selän taakse. Ei mene aikaakaan, kun seos alkaa lämmetä ja laajentua. Tässä vaiheessa on erittäin tärkeää, että kuljettaja pitää itsensä voimillaan paikallaan liikkumattomana, jolloin polyuretaaniseos muotoutuu kuljettajan ympärille ja alle, tehden istuimesta täysin kuljettajan muotoisen ja häntä tukevan.

Tositoimiin formulan ratissa

Muutaman kevyen tutustumisen merkeissä menneen aloituspäivän jälkeen, tositoimet formulan ratissa alkoivat. 28 kuljettajaa jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen ajaisi aamupäivällä ja toinen iltapäivällä, seuraavana päivänä järjestystä vaihtaen. Kun toinen ryhmä oli ajamassa, toiselle vedettiin fyysisen kunnon ja liikkuvuuden treenejä ja testejä. Opetettiin miten treenata ja huoltaa kroppaa. Itselleni tuli erittäin varma ja hyvä olo siitä, että olin jo useamman vuoden aikana oman, autourheilun ulkopuolelta tulevan valmentajani Anssin kanssa treenannut juuri niin kuin W Seriesin kuljettajien valmennuksesta vastaavalla Hintsa Performancella meitä nyt opetettiin. Perustaja, edesmennyt Aki Hintsa kuitenkin toimi pitkään McLarenin lääkärinä ja koko F1-varikon epävirallisena ylilääkärinä. Todella monella F1-kuljettajalla on Hintsa Performancen kuntovalmentajat, joten on aivan mieletöntä, että nyt minäkin pääsen käsiksi heidän oppeihin ja tietotaitoihin miten minusta voisi tulla vieläkin parempi urheilija.

Formula-3 on fyysinen ajettava

Jos totta puhutaan, niin minulle tuli yllätyksenä, että uusi FIA:n F3 auto oli niin fyysinen ajaa. Miehet siinä missä naisetkin ovat valitelleet sen ohjauksen jäykkyyttä ja leveiden eturenkaiden tuomaa pitoa auton keulassa, joka tekee autosta entistä raskaamman kääntää mutkaan. Omista formulavuosistani oli 10 vuotta aikaa ja sen jälkeen olen ajanut kilpa-autoja, joissa on ohjaustehostin, joten ei ihme, että auton fyysisyys herätti kuin kylmä suihku konsanaan. Hätää minulla ei kuitenkaan fyysisyyden kanssa ollut, vaan suurin haasteeni oli päivittää ajotekniikka ”koppiautoista” takasin formuloihin.

Hyviä neuvoja uuteen ajotyyliin

Kierroksia näiden päivien aikana tuli aika vähän, ja dataa pääsi tutkailemaan vasta ajojen jälkeen, joten kehitys olisi voinut olla tehokkaampaakin. Kahden ajopäivän, eli yhteensä vain n. 30 kierroksen jälkeen, soitin entiselle saksalaiselle insinöörilleni hieman koomisesti kysyäkseni ”miten näillä formuloilla pitikään nyt ajaa, voitko kertoa miten ajoin silloin 11 vuotta sitten kanssasi”. Hän valaisi muistiani ja koin muutaman minuutin puhelussa ahaa-elämyksen, jota lähdin määrätietoisesti toteuttamaan yhdessä, testien kolmanteen päivään saamani, uuden insinöörin kanssa. Meidän työskentelytavat sopivat erinomaisesti yhteen ja saimme paperille sekä päähäni aikaan suunnitelman siitä, mitä minun pitäisi tehdä ajotavassani toisin, jotta saisin puristettua itseni kärkipaikalle muutaman sijan alemmalta paikalta. Kolmantena päivänä implementoin uuden ajotyylin jokaiseen mutkaan ja voilá, kehityskaari oli valmis.

Kun neljäs ajopäivä koitti, puin haalareita niskaan suuri palo silmissäni. Ylittäisin vielä uudelleen itseni ja pystyisin vieläkin parempaan suoritukseen tasaisesti jokaisella kierroksella ilman yhtäkään virhettä. Kaikki kuljettajat kuitenkin pyydettiin autojen luo ratavarikolle. Kameraryhmät kuvasivat ja olimme hämillämme mitä seuraavaksi tapahtuu. Urheilujohtajamme Dave Ryan kertoi, että 12 kuljettajaa valittaisiin W Seriesin kilpakuljettajiksi jo nyt saadun näytön perusteella ja loput 16 kuljettajaa ajaisivat koko päivän todistaakseen osaamisensa. Vain kuusi heistä valittaisiin päivän päätteeksi näiden 12 jo valitun kuljettajan seuraan W Seriesin kilpakuljettajiksi.

 Jatkopaikka W Series -sarjassa!

Odotusteni mukaan minut valittiin ensimmäisen 12 kuljettajan joukossa jatkoon. Tunnelma oli tietenkin helpottunut ja iloinen, mutta samaan aikaan harmitti niin pirusti, etten päässyt enää ajamaan.

Pääsen kuitenkin hiomaan ajotekniikkaani entistä varmemmaksi parin viikon kuluttua Lausitzringillä Saksassa, jossa ajetaan DTM-sarjan viralliset pre-season testit, sillä W Series -sarjan kuusi osakilpailua ajetaan DTM -rata-autosarjan yhteydessä. Suomessa kisoja pääsee katsomaan maksutta DTM TV YouTube kanavan kautta ja kisakausi alkaa Saksan Hockenheimin radalta 3.-5. toukokuuta.

Kaiken kaikkiaan sarjaan haki mukaan yli 100 kuljettajaa, joista 60 valittiin edellisiin, Itävallan Melkissä käytyihin karsintoihin, joista kerroin edellisessä blogikirjoituksessani. Sieltä vain 28 kuljettajaa selvitti tiensä näihin Almerian Formula 3 -autolla käytyihin testeihin ja nyt joukosta on valikoitunut 18 kilpakuljettajaa ja 4 varakuljettajaa.

Fiilis on tietenkin upea, että olen mukana. Olen saanut älyttömän paljon onnitteluviestejä ja selkeästi muutkin ovat tästä innoissaan. Kiitos teille kaikille, jotka minua olette tukeneet. Se on upea voimavara.

Voittoa kohti

Lähden tavoittelemaan sarjan voittoa. Siihen täytyy tehdä kovasti töitä ja kaiken tekniikasta insinööriyhteistyöhön pitää mennä nappiin, nimittäin taso on todella kova. Vaikka tiesin, että joukossa on kovia kuljettajia, taso yllätti minut siitä huolimatta todella positiivisesti. On upeaa, että tämä sarja on kehitetty, nimittäin talentteja todellakin löytyi ja nyt saamme mahdollisuuden kehittyä vieläkin paremmiksi urheilijoiksi yhdessä huippuammattilaisten kanssa ilman taloudellisia paineita.

Lähdemme yhdessä muuttamaan huippumoottoriurheilun kasvoja, kirjaimellisesti.

x Emma