Auton perusteellinen pesu ja maalipinnan hoito, osa 3: raudanpoisto, pienpoisto ja savestus

Raudanpoisto auton kyljistä

Raudanpoisto on autonpesun erityistoimenpiteistä ehkä vähiten tunnettu. Varsinkin auton jarrupaloista irtoaa runsaasti rautahiukkasia, jotka kertyvät vähitellen auton maalipinnalle. Rautahiukkasia irtoaa liikenteessä myös juna- ja raitiovaunukiskoista sekä teollisuudesta. Uusia autoja kuljetetaan usein rautateitse, joten hiukkasia löytyy upouusistakin autoista. Raudanpoistolla hankkiudutaan näistä epäpuhtauksista eroon.

Rautahiukkaset ovat muodoltaan särmikkäitä ja ne takertuvat lujasti auton maalipinnan ja vanteiden epätasaisuuksiin. Suurimmat hiukkaset näkyvät paljaalla silmälläkin, ja varsinkin valkoisen auton alakyljistä on helppo löytää näkyviä, ruostumisen eri vaiheissa olevia rautapartikkeleita.

Maalipintaa vähiten kuormittava tapa on poistaa rauta kemiallisesti tähän tarkoitukseen kehitetyllä aineella. Raudanpoistoaineiden vaikuttava aine on joko natrium- tai ammoniummerkaptoasetaatti.

Bleeding – rautahiukkasten liuotus ja punaiset kyljet

Näiden aineiden vaikutusmekanismi perustuu rautapartikkelin olomuodon ja kemiallisen koostumuksen nopeaan muuttamiseen, jolloin se irtoaa helposti maalipinnasta. Tässä kemiallisessa reaktiossa syntyy punaista väriä, joka on tunnusomaista kaikille raudanpoistoaineille.

Raudanpoisto auton maalipinnoilta ja vanteista kannattaa tehdä ainakin kerran tai pari vuodessa koko autolle ja aina ennen vahausta tai pinnoittamista. Ilman raudanpoistotoimenpidettä epäpuhtaudet jäävät lakkapinnan ja sitä suojaavan vahan tai pinnoitteen väliin. Raudanpoistoainetta suihkutetaan auton kaikille pinnoille ja sen annetaan vaikuttaa joitakin minuutteja, päästämättä sitä kuitenkaan kuivumaan. Tämän jälkeen auto huuhdellaan huolellisesti painepesurilla ja tarvittaessa toimenpide toistetaan. Punainen merkkiväri on vesiliukoista ja lähtee huuhtelussa pois täydellisesti.

Pienpoisto auton pinnoilta

Pienpoistoksi kutsutaan työvaihetta, jossa auton pinnoilta poistetaan mm. pikeä, polttoaine- ja öljytahroja, mahdollisia vahajäämiä sekä muita jäljellä olevia epäpuhtauksia.

Pienpoistossa sumutetaan tarkoitukseen tehtyä pienpoistoainetta eli hiilivetypohjaista liuotinta kuivan auton päälle tai pelkkiin ongelmakohtiin. Liuottimen annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään antamatta sen kuitenkaan kuivua pinnoille. Liuottimen vaikutusta voi tehostaa ns. brushaamalla, eli kevyesti harjaamalla pikeentyneitä kohtia tarkoitukseen kehitetyllä harjalla. Viimeisenä työvaiheena pienpoistoaine huuhdellaan huolellisesti pois.

Auton savestus poistaa karheuden maalipinnalta

Raudan- ja pienpoiston jälkeen auton maalipinnalla voi tuntua vielä jonkin verran karheutta. Auton savestus tarkoittaa maalipinnan käsittelyä erityisellä autosavella.

Savestus on varsin yksinkertainen toimenpide, jossa karheutta sisältävä alue liukastetaan ja sen jälkeen savea liu’utetaan kevyesti puhdistettavalla alueella. Savi kerää itseensä viimeisetkin vieraat partikkelit ja lopputuloksena saadaan pinnasta lasimaisen sileä ja puhdas.

Vanhemman auton maalipinta voi olla tarpeen savestaa kauttaaltaan, mutta vähintäänkin ne kohdat missä karheutta vielä tuntuu edellisten toimenpiteiden jälkeen. Savestuksen jälkeen auto huuhdellaan huolellisesti.

Korrek Pro TFC Tarex
KORREK Pro TFC Tarex

KORREK Pro TFC Tarex on ammattilaisten käyttämä pikeä poistava autoshampoo, joka edellyttää öljynerotuskaivoa.

Korrek Pro TFC Tar & Glue
KORREK Pro TFC Tar & Glue

KORREK Pro TFC Tar & Glue on ammattilaisten käyttämä hiilivetypohjainen, hitaasti haihtuva liuotinpohjainen pien- ja liimanpoistoaine. Sen käyttö edellyttää öljynerotuskaivoa.

Lue seuraavaksi Auton perusteellinen pesu, osa 4: Myllytys pohjustaa kiillon.